Coaching

Wat is coaching

Coaching is een intensievere vorm van begeleiding, met als doel om kennis en vaardigheden te ontwikkelen en ervaring op te doen. Coachen vergroot het zelflerend vermogen van de klant. Het is geen onderwijzen, maar leren bevorderen. Coaching werkt doelgericht, inspirerend en motiverend. Door de klant doorlopend op professionele wijze een spiegel voor te houden en te voorzien van constructieve feedback helpen wij u bij het vinden van antwoorden om goed, beter of prettiger te functioneren. Op deze manier worden persoonlijke-, maar ook organisatiedoelstellingen makkelijker en met meer voldoening behaald.

Doel van coaching

De essentie van goed coachen is het opbouwen van (zelf)bewustzijn, vergroten van inzicht en verantwoordelijkheidsbesef. Hierbij slaan we een sterke brug tussen de kwaliteiten van een individu in wisselwerking met diens behoeften, wensen en verwachtingen en die van zijn omgeving.

Voorbeelden van coaching

  • Een filiaalhoudster van een communicatiebureau, wilde graag meer autoriteit verwerven ten aanzien van haar medewerkers en haar opdrachtgevers.
  • Een vrouw werd zwaar overspannen en wilde leren nee-zeggen, grenzen stellen, een geschikte baan vinden en een leuke vriendin.
  • Een leidinggevende werd voor de tweede maal overspannen en wilde onderzoeken hoe het nu weer zo ver had kunnen komen, en wat zou helpen om een volgende keer te voorkomen.
  • Een kersverse adjunct directeur in de non-profitsector wilde begeleiding bij het invullen van zijn nieuwe functie, en zijn ontwikkeling van financieel specialist naar generalist.
  • Een man had het gevoel een doel in zijn leven te hebben en geen richting te kunnen geven aan zijn toekomst.

Communicatietrainer

Communiceren, we doen het allemaal en de hele dag door. Mondeling, schriftelijk en zelfs als je niet praat of schrijft ‘spreek’ je wel non-verbaal door je houding, gezichtsuitdrukking, gebaren en bewegingen. Ook op de werkvloer is effectieve communicatie van het grootste belang, want het vormt de basis voor een prettige werksfeer, kwalitatief hoogstaand werk en tevreden klanten.

Communiceren = zender → boodschap → ontvanger

In theorie zo simpel, maar in praktijk zo complex. Altijd liggen storingen op de loer die kunnen leiden tot tijdverspilling, misverstanden, frustraties, onduidelijkheden en conflicten.

Voor particulieren en bedrijven ontwikkel en geven wij trainingen op het gebied van communicatie. Deze trainingen zijn doelgericht, interactief en vol met praktische oefeningen, want effectief communiceren leer je vooral door het veel te doen.